ریزش مو

بررسی علل و درمان ریزش مو

ریزش مو

بررسی علل و درمان ریزش مو

ماینوکسیدیل موضعی برای ریزش مو: موارد استفاده ، عوارض جانبی


 

ریزش و نازک شدن مو بدون توجه به سن، مردان و زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. امروزه ، برخی از داروها در بازار موجود است که می تواند به طور موثر علل اصلی آنها را درمان کند. ماینوکسیدیل یکی از موثرترین داروهایی است که به شما در ترمیم رشد مو کمک می کند. در این مقاله بیاموزید که ماینوکسیدیل چه نوع ریزش مویی را می تواند کنترل کند ، اثربخشی آن ، مدت زمان نشان دادن نتایج و موارد دیگر چیست.

 

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل دارویی مورد تایید FDA برای درمان ریزش مو است. در اصل ابتدا به صورت قرص برای درمان فشار خون بالا معرفی شد. اتفاقاً ، طبق مشاهدات بیمارانی که تحت درمان با ماینوکسیدیل بودند موهای بهتری داشتند. بنابراین ، یک فرمولاسیون موضعی برای درمان ریزش مو بدون ایجاد هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد شد. ماینوکسیدیل به عنوان محلول موضعی (در غلظت های 2٪ ، 5٪ و 10٪) و همچنین به صورت کف (فوم) برای درمان ریزش مو موجود است.

 

ماینوکسیدیل چگونه کار می کند؟

ما می دانیم که رشد مو در سه مرحله اصلی اتفاق می افتد: آناژن ، کاتاژن و تلوژن. آناژن اولین مرحله ای است که رشد مو در آن شروع می شود.

ماینوکسیدیل فاز اولیه آناژن را هنگامی که آن را روی پوست سر خود قرار می دهید ، القا می کند و باعث می شود که فولیکول های مو زودهنگام وارد روند رشد شوند. عملکرد آن افزایش بقای سلولهای پاپیلاری پوستی انسانی یا DPC از طریق افزایش مرحله آناژن رشد مو است.

وقتی ماینوکسیدیل را روی پوست سر خود می مالید ، با کمک آنزیم های خاصی به شکل فعال خود یعنی سولفات ماینوکسیدیل تبدیل می شود. این با ایجاد دو قطبی شدن غشای سلولی باعث ایجاد رگهای خونی می شود و به راحتی دسترسی مواد مغذی برای فولیکول های مو در پوست سر کمک می کند. ماینوکسیدیل همچنین موهای مرحله تلوژن (استراحت) را به مرحله آناژن (رشد) تبدیل می کند. علاوه بر این ، ماینوکسیدیل رشد مجدد موها را نیز تحریک می کند و طول و ضخامت فولیکول ها را در مرحله آناژن یا رشد افزایش می دهد.

 

موارد مصرف ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل یک داروی موثر است که نه تنها به رشد مجدد موهای از دست رفته تا حد زیادی کمک می کند بلکه به جلوگیری از ریزش بیشتر و کم پشت شدن مو نیز کمک می کند. اگر از آن در مراحل اولیه طاسی استفاده کنید ، می تواند به طور موثری ریزش مو را کنترل کند. بعد از گذشت چند ماه این یک بهبود نسبی در ریزش مو و کم پشت شدن مو را نشان می دهد. با این حال ، با استفاده مداوم ، متوجه خواهید شد که موهای موجود ضخیم تر و سالم تر از قبل هستند.

ماینوکسیدیل ، چه به صورت کف و چه محلول ، به طور موثری در درمان طاسی زنان و مردان کمک می کند.

اگرچه مینوکسیدیل ممکن است روند ریزش موی لکه ای / غیرقابل توضیح را تغییر ندهد ، اما می تواند سرعت ریزش مو را به شدت کاهش دهد و همچنین در بعضی موارد رشد مو را تقویت کند.

ماینوکسیدیل می تواند در مراحل اولیه روی خط رویش موی عقب رفته عمل کند. برای شرایط پیشرفته طاسی ، ماینوکسیدیل ممکن است یک گزینه درمانی موثر نباشد. بنابراین ، پزشکان مو برای نتایج بهتر معمولاً آن را در ترکیب با داروهای خوراکی مانند فیناستراید و غیره توصیه می کنند.

 

چگونه می توانم از ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو استفاده کنم؟

ماینوکسیدیل به دو شکل کف و مایع وجود دارد. شما باید ماینوکسیدیل را دو بار در روز روی پوست سر خود بمالید ، یا طبق دستور متخصص پوست خود استفاده کنید.

مراحل استفاده از محلول مایع ماینوکسیدیل -

در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید هنگام استفاده از محلول ماینوکسیدیل دنبال کنید:

1.  قبل از استفاده از این محلول روی سر خود ، اطمینان حاصل کنید که پوست سر و موهای شما خشک و تمیز است.

2. فقط مقدار تجویز شده این محلول را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

3. توجه داشته باشید که پس از استفاده از ماینوکسیدیل ، نباید حداقل 4 ساعت موهای خود را شامپو بزنید.

4.  بلافاصله پس از استفاده از این محلول دستان خود را بشویید.

5.  بعد از استفاده از این محلول از سشوار استفاده نکنید.

6.  لازم است حداقل 2 تا 4 ساعت پس از استفاده، مینوکسیدیل روی سر بماند.

7.  از دست زدن به موهای خود در حالی که ماینوکسیدیل هنوز مرطوب است خودداری کنید ، زیرا ممکن است در نهایت آن را به قسمت های دیگر صورت مانند پیشانی ، شقیقه و غیره گسترش دهید.

مراحل استفاده از فوم (کف) موضعی ماینوکسیدیل -

در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید هنگام استفاده از کف موضعی ماینوکسیدیل دنبال کنید:

1.  موهای خود را تقسیم کرده و به دو تا سه قسمت باز کنید تا ناحیه آسیب دیده پوست سر مشخص شود.

2.  با تطبیق پیکان روی حلقه قوطی و پیکان روی کلاهک ، ظرف را باز کنید.

3.  کف را خارج کرده و پوست سر خود را با استفاده از آن به آرامی ماساژ دهید.

4.  بلافاصله پس از استفاده  دست خود را بشوئید.

5.  اجازه دهید پوست سر شما کف را جذب کند - در مقایسه ، کف سریعتر از محلول مایع جذب می شود.

 

چه مدت پس از شروع، مینوکسیدیل شروع به کار می کند؟

در طی چند هفته اولیه استفاده ، ممکن است مشاهده کنید که مقدار زیادی مو از دست می دهید. این ریزش به دلیل تحریک موهای موجود در مرحله استراحت برای ریزش زودهنگام و جایگزینی به موهای آناژن سالم و جدید است. بنابراین ، شما باید صبور باشید.

اگرچه این روش درمانی دارای شروع اثر کند و ممکن است 3 ماه طول بکشد تا شروع اثرات آن راببینید ، شما می توانید تقریباً در طی یک سال استفاده مداوم نتایج چشمگیری را شاهد باشید.

مطالعات همچنین نشان می دهد که ماینوکسیدیل در درمان طاسی نزدیک تاج و بالای سر موثر است. با این حال ، توجه به این نکته ضروری است که شما باید روش درمانی خود مدام پیگیری نمایید، زیرا تا زمانی که از محلول موضعی استفاده می کنید ، تحریک رشد مو همچنان ادامه دارد.

پس از استفاده از ماینوکسیدیل در پوست سر کاملاً طاس احتمال رویش مجدد مو ناچیز خواهد بود زیرا نمی تواند آسیب جبران ناپذیر را برطرف کند. به همین دلیل ، توجه به این نکته مهم است که ممکن است این روش درمانی در موارد پیشرفته طاسی موثر نباشد.

 

عوارض جانبی ماینوکسیدیل چیست؟

مصرف ماینوکسیدیل بی خطر است و در بیشتر موارد ، عوارض جانبی آن کم است. در موارد نادر ، افراد ممکن است با برخی عوارض جانبی را تجربه کنند، مانند:

1.  احساس سوزش و داغی یا قرمزی در محل استفاده با شروع استفاده. این یک عارضه جانبی رایج است ، اما اگر این مسئله ادامه پیدا کرد یا بدتر شد ، سریعاً از متخصص پوست خود کمک بگیرید.

2.  برخی افراد همچنین ممکن است بعد از استفاده از ماینوکسیدیل بثورات ، خارش / تورم ، تنگی نفس و سرگیجه داشته باشند که پس از قطع آن به زودی فروکش می کند. در صورتی که از هر یک از موارد بالا رنج می برید ، بلافاصله به متخصص پوست خود اطلاع دهید.

3.  اگر از ماینوکسیدیل به اشتباه در قسمت دیگری از بدن استفاده کنید ، ممکن است رشد غیرمعمول مو مشاهده کنید. بنابراین ، بسیار مهم است که تمام اقدامات احتیاطی را که متخصص پوست توصیه می کند دنبال کنید.

4.  اگر داروی دیگری مصرف می کنید ، به پزشک خود اطلاع دهید تا میزان تداخل ماینوکسیدیل با داروهای مصرفی شما را تجزیه و تحلیل کند تا از بروز هرگونه عارضه جلوگیری شود.

5.  اگرچه نادر است ، اما اگر سردرد مداوم یا غیر قابل تحمل و سنگینی سر ، ضربان قلب نامنظم ، درد قفسه سینه ، تورم دست / پا ، افزایش ناگهانی وزن ، خستگی و غیره را تجربه کردید، بلافاصله با متخصص پوست خود مشورت کنید.

 

آیا ماینوکسیدیل برای استفاده طولانی مدت بی خطر است؟

بله ، ماینوکسیدیل برای استفاده طولانی مدت بی خطر است و بسیاری از کاربران این موضوع را به اشتراک می گذارند که حتی پس از سالها استفاده از محصول هیچ گونه عارضه جانبی را تجربه نکرده اند. با این حال ، زنان باردار باید به شدت از استفاده از آن خودداری کنند.


پی آر پی برای رویش مجدد مو

مزوتراپی برای جلوگیری از ریزش مو



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد