ریزش مو

بررسی علل و درمان ریزش مو

ریزش مو

بررسی علل و درمان ریزش مو

طاسی الگوی مردانه - علل ، علائم و روش های درمانی

 

 

 

 

طاسی الگوی مردانه یک نوع ارثی ریزش مو است. طبق تحقیقات ، 58 درصد از مردان در گروه سنی 30-50 سال طاسی با الگوی مردانه را تجربه کرده اند.


طاسی الگوی مردانه چیست؟

طاسی الگوی مردانه ، همچنین به عنوان آلوپسی آندروژنتیک شناخته می شود ، یک بیماری تدریجی رقیق شدن مو است که در نهایت منجر به از دست دادن تمام موهای سر می شود. مردان مبتلا به MPB شروع به ریزش مو از شقیقه خود می کنند و خط موی آنها به تدریج کاهش می یابد. با گذشت زمان ، موهای پشت سر یا تاج نیز شروع به نازک شدن می کند.

مواردی که باید در مورد طاسی الگوی مردانه بدانید

بیش از 55٪ مردان مبتلا هستند.

با عقب کشیدن خط موی جلویی که فرم "M" و لکه های طاس روی تاج سر را شروع می کند.

سابقه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی توسط یک متخصص پوست واجد شرایط لازم است.

این یک بیماری مزمن است که در صورت تشخیص در مراحل اولیه به راحتی می توان با آن کنار آمد.

گروه سنی 30 تا 50 سال عمدتا تحت تأثیر قرار می گیرد.


چه عواملی باعث طاسی الگوی مردانه می شود؟

طاسی الگوی مردانه یک بیماری ژنتیکی است و مردان می توانند این ژن های معیوب را از یک یا هر دو والدین به ارث ببرند. هر رشته موی سر شما چرخه رشد را طی می کند. با این شرایط ریزش مو ، تجمع بیش از حد DHT در پوست سر بر چرخه رشد مو تأثیر می گذارد. با از بین رفتن چرخه رشد ، فولیکول های مو کوچک می شوند و رشته های کوتاه و نازک تری از مو تولید می شود. با گذشت زمان ، چرخه رشد مو کاملاً متوقف می شود و هیچ موی جدیدی به جای آن رشد نمی کند.

اگرچه مردان معمولاً پس از رسیدن به سن 30 سالگی شروع به از دست دادن مو می کنند ، اما ممکن است در طول سالهای نوجوانی تحت تأثیر آلوپسی آندروژنتیک قرار بگیرند. هرچه زودتر شروع شود ، در صورت عدم درمان ، ضرر آن بیشتر خواهد بود.



علائم طاسی الگوی مردانه

علائم طاسی الگوی مردانه به شرح زیر است :

ریزش بیش از حد مو

موها با گذشت زمان نازک می شوند و در نهایت شبیه "هلو فازی" می شوند.

کاهش تراکم مو

تشکیل تکه های طاس در بالای سر

ریزش مو در معبد

ریزش مو در ناحیه تاج

دور شدن خط مو

اینها می توانند به طاسی جزئی و حتی کامل منجر شوند.


مراحل طاسی الگوی مردانه کدامند؟

مقیاس نوروود همیلتون استانداردی است که برای شناسایی مراحل مختلف آلوپسی آندروژنتیک در سراسر جهان دنبال می شود. مراحل طاسی الگوی مردانه به شرح زیر است -

مرحله 1 - حداقل یا عدم رکود خط مو.

مرحله 2 - نواحی مثلثی ریزش مو از معابد دو طرف شروع می شود.

مرحله 2A - ریزش موقت خیلی برجسته نیست اما با نازک شدن مو روی تاج همراه است.

مرحله 3 - موهای گیجگاهی بیشتر عقب می مانند و موهای کمر یا بدون مو در معابد باقی می مانند.

مرحله 3A - این یک نوع علاوه بر شقیقه ها با رکود عمیق خط موی جلویی است.

مرحله 3A - ریزش مو در درجه اول از رأس با نازک شدن محدود طرفین خط مو است.

مرحله 4– موهای روی تاج نازک شده و با افزایش اندازه وصله طاس بالای سر ، نواری پل مانند ایجاد می کند. این باند به حاشیه ای کاملاً مو در کناره های پوست سر متصل می شود.

مرحله 4A - با از بین رفتن باند اتصال ، موهای ناحیه پیشانی پراکنده (نازک تر) می شوند.

مرحله 5 - وصله طاس در قسمت بالاتر بیشتر افزایش می یابد و تقریبا به اندازه یک سیب است. نوار پل مانند نازک تر می شود ، در حالی که موهای پیشانی به صورت یک تکه جدا شده به شکل مثلث وجود دارد.

مرحله 5A - نوار پل مانند با پشت سر گذاشتن موهای بسیار ناچیز و دارای یک خط مو در حال از بین رفتن ، تقریباً مانند مرحله 4A از بین می رود.

مرحله 6 - نواحی پیشانی و گیجگاهی با وصله بالای سر به هم می پیوندند و یک ناحیه با رشد مو کاملاً ناچیز را تشکیل می دهند. در این مرحله ، باند اتصال مو تقریباً به طور کامل از بین می رود.

مرحله 7 - شدیدترین مرحله ریزش مو است که فقط یک باند باریک از مو به شکل نعل اسب در کناره ها و پشت پوست سر باقی می ماند ، بدون اینکه مویی در جلو و بالای سر وجود داشته باشد.


ریزش موی الگوی مردانه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص ریزش مو با الگوی مردانه ، یک متخصص پوست آزمایشات مختلفی مانند معاینه پوست سر ، آزمایش خون (اختیاری) را انجام می دهد و از شما در مورد سابقه پوست سر ، سابقه خانوادگی ریزش موی مشابه و غیره سال می کند.


چگونه طاسی با الگوی مردانه را درمان کنیم؟

چند روش درمانی و دارویی برای درمان وضعیت طاسی الگوی مرد وجود دارد. با این حال ، هیچ درمان دائمی برای آن وجود ندارد. این روش ها در کاهش سرعت رشد ریزش مو مثر هستند و برخی نیز در ترمیم نسبی موهای از دست رفته مثر هستند.

درمان PRP مو - مطالعه ای که اخیراً در ژورنال جراحی جلدی و زیبایی منتشر شده است ، به طور مثبت تأیید می کند که درمان موی PRP برای برگشت طاسی الگوی مردانه مثر است. این ماده از فاکتورهای رشدی که به طور طبیعی توسط پلاکت های خون تولید می شود برای بهبود رشد مو از سلول های بنیادی در غده های مو استفاده می کند که جریان خون را نیز افزایش می دهد. این پلاکت ها با استخراج خون از بیمار و جدا کردن پلاسمای غنی از پلاکت به دست می آیند. از تزریق سوزن خوب برای معرفی این پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به مناطق آسیب دیده پوست سر استفاده می شود. مراحل طاسی الگوی مردانه 3 تا 5A را می توان با این درمان همراه با مداخله پزشکی معکوس کرد و یک درمان مقرون به صرفه است.

پی آر پی مو درمانی همراه با دارو برای به تأخیر انداختن طاسی مردانه مفید است. -



ماینوکسیدیل - این یک داروی موضعی تأیید شده توسط FDA ایالات متحده برای درمان طاسی مردانه است. مکانیسم عملکرد دقیق آن ناشناخته است ، اما نشان داده شده است که با موفقیت رشد مو و همچنین خون رسانی به پیازهای مو را بهبود می بخشد. این دارو بهترین نتیجه را در صورت استفاده در مراحل اولیه نشان می دهد و ادامه استفاده از آن اجباری است. به طور کلی ، متخصصان پوست ، 5 تا 10 درصد غلظت دارو را برای استفاده موضعی توصیه می کنند. قطع این روش درمانی در طی چند ماه حالت مو را برمی گرداند.

فیناستراید - این یکی دیگر از داروهای مورد تایید FDA است ، اما برخلاف ماینوکسیدیل ، فیناستراید باید به صورت خوراکی مصرف شود. به کند شدن روند آلوپسی آندروژنتیک کمک کرده و باعث رشد موهای جدید می شود. فیناستراید با نتایج مثبت در بین 50-60 patients بیمارانی که بهبود در تعداد موها را نشان می دهد ، به یک روش درمانی بسیار محبوب برای طاسی با الگوی مردانه تبدیل شده است. مانند ماینوکسیدیل ، برای حفظ نتایج باید به مصرف این دارو ادامه دهید.

جایگزینی / کاشت مو - این روش درمانی معمولاً آخرین اقدام است. این یک روش درمانی تهاجمی است که شامل پیوند فولیکول های مو از مناطق رشد مو فعال به ناحیه ای است که رشد مو در آن کاهش یافته یا متوقف شده است. از آنجا که این یک روش جراحی است ، کاشت مو خطر عفونت را به همراه دارد و ممکن است گران باشد. یک متخصص پوست ماهر که این عمل را با پروتکل های دقیق و تحت شرایط بهداشتی انجام می دهد ، می تواند احتمال بروز هرگونه عفونت را از بین ببرد. مینوکسیدیل برای حفظ نتایج نیاز به استفاده مداوم دارد.

نتایج قبل و بعد چیست؟

متأسفانه ، درمان طاسی با الگوی مردانه دائمی وجود ندارد. گزینه های درمانی که برای این اختلال مو در دسترس هستند فقط در طی مراحل خاصی کار می کنند. مطالعات نشان می دهد که با پیشرفت آلوپسی آندروژنتیک ، احتمال رشد مجدد مو کاهش می یابد. بنابراین ، تشخیص و مدیریت به موقع می تواند از پیشرفت بیش از حد مشکل جلوگیری کرده و موهای شما را در شرایط عالی نگه دارد.

آیا هنوز فکر می کنید که چگونه طاسی مردانه را درمان کنید؟ بیایید به شما کمک کنیم! امروز به بهشت کلینیک مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد