ریزش مو

بررسی علل و درمان ریزش مو

ریزش مو

بررسی علل و درمان ریزش مو

ماینوکسیدیل موضعی برای ریزش مو: موارد استفاده ، عوارض جانبی


 

ریزش و نازک شدن مو بدون توجه به سن، مردان و زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. امروزه ، برخی از داروها در بازار موجود است که می تواند به طور موثر علل اصلی آنها را درمان کند. ماینوکسیدیل یکی از موثرترین داروهایی است که به شما در ترمیم رشد مو کمک می کند. در این مقاله بیاموزید که ماینوکسیدیل چه نوع ریزش مویی را می تواند کنترل کند ، اثربخشی آن ، مدت زمان نشان دادن نتایج و موارد دیگر چیست.

 

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل دارویی مورد تایید FDA برای درمان ریزش مو است. در اصل ابتدا به صورت قرص برای درمان فشار خون بالا معرفی شد. اتفاقاً ، طبق مشاهدات بیمارانی که تحت درمان با ماینوکسیدیل بودند موهای بهتری داشتند. بنابراین ، یک فرمولاسیون موضعی برای درمان ریزش مو بدون ایجاد هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد شد. ماینوکسیدیل به عنوان محلول موضعی (در غلظت های 2٪ ، 5٪ و 10٪) و همچنین به صورت کف (فوم) برای درمان ریزش مو موجود است.

 

ماینوکسیدیل چگونه کار می کند؟

ما می دانیم که رشد مو در سه مرحله اصلی اتفاق می افتد: آناژن ، کاتاژن و تلوژن. آناژن اولین مرحله ای است که رشد مو در آن شروع می شود.

ماینوکسیدیل فاز اولیه آناژن را هنگامی که آن را روی پوست سر خود قرار می دهید ، القا می کند و باعث می شود که فولیکول های مو زودهنگام وارد روند رشد شوند. عملکرد آن افزایش بقای سلولهای پاپیلاری پوستی انسانی یا DPC از طریق افزایش مرحله آناژن رشد مو است.

وقتی ماینوکسیدیل را روی پوست سر خود می مالید ، با کمک آنزیم های خاصی به شکل فعال خود یعنی سولفات ماینوکسیدیل تبدیل می شود. این با ایجاد دو قطبی شدن غشای سلولی باعث ایجاد رگهای خونی می شود و به راحتی دسترسی مواد مغذی برای فولیکول های مو در پوست سر کمک می کند. ماینوکسیدیل همچنین موهای مرحله تلوژن (استراحت) را به مرحله آناژن (رشد) تبدیل می کند. علاوه بر این ، ماینوکسیدیل رشد مجدد موها را نیز تحریک می کند و طول و ضخامت فولیکول ها را در مرحله آناژن یا رشد افزایش می دهد.

 

موارد مصرف ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل یک داروی موثر است که نه تنها به رشد مجدد موهای از دست رفته تا حد زیادی کمک می کند بلکه به جلوگیری از ریزش بیشتر و کم پشت شدن مو نیز کمک می کند. اگر از آن در مراحل اولیه طاسی استفاده کنید ، می تواند به طور موثری ریزش مو را کنترل کند. بعد از گذشت چند ماه این یک بهبود نسبی در ریزش مو و کم پشت شدن مو را نشان می دهد. با این حال ، با استفاده مداوم ، متوجه خواهید شد که موهای موجود ضخیم تر و سالم تر از قبل هستند.

ماینوکسیدیل ، چه به صورت کف و چه محلول ، به طور موثری در درمان طاسی زنان و مردان کمک می کند.

اگرچه مینوکسیدیل ممکن است روند ریزش موی لکه ای / غیرقابل توضیح را تغییر ندهد ، اما می تواند سرعت ریزش مو را به شدت کاهش دهد و همچنین در بعضی موارد رشد مو را تقویت کند.

ماینوکسیدیل می تواند در مراحل اولیه روی خط رویش موی عقب رفته عمل کند. برای شرایط پیشرفته طاسی ، ماینوکسیدیل ممکن است یک گزینه درمانی موثر نباشد. بنابراین ، پزشکان مو برای نتایج بهتر معمولاً آن را در ترکیب با داروهای خوراکی مانند فیناستراید و غیره توصیه می کنند.

 

چگونه می توانم از ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو استفاده کنم؟

ماینوکسیدیل به دو شکل کف و مایع وجود دارد. شما باید ماینوکسیدیل را دو بار در روز روی پوست سر خود بمالید ، یا طبق دستور متخصص پوست خود استفاده کنید.

مراحل استفاده از محلول مایع ماینوکسیدیل -

در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید هنگام استفاده از محلول ماینوکسیدیل دنبال کنید:

1.  قبل از استفاده از این محلول روی سر خود ، اطمینان حاصل کنید که پوست سر و موهای شما خشک و تمیز است.

2. فقط مقدار تجویز شده این محلول را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

3. توجه داشته باشید که پس از استفاده از ماینوکسیدیل ، نباید حداقل 4 ساعت موهای خود را شامپو بزنید.

4.  بلافاصله پس از استفاده از این محلول دستان خود را بشویید.

5.  بعد از استفاده از این محلول از سشوار استفاده نکنید.

6.  لازم است حداقل 2 تا 4 ساعت پس از استفاده، مینوکسیدیل روی سر بماند.

7.  از دست زدن به موهای خود در حالی که ماینوکسیدیل هنوز مرطوب است خودداری کنید ، زیرا ممکن است در نهایت آن را به قسمت های دیگر صورت مانند پیشانی ، شقیقه و غیره گسترش دهید.

مراحل استفاده از فوم (کف) موضعی ماینوکسیدیل -

در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید هنگام استفاده از کف موضعی ماینوکسیدیل دنبال کنید:

1.  موهای خود را تقسیم کرده و به دو تا سه قسمت باز کنید تا ناحیه آسیب دیده پوست سر مشخص شود.

2.  با تطبیق پیکان روی حلقه قوطی و پیکان روی کلاهک ، ظرف را باز کنید.

3.  کف را خارج کرده و پوست سر خود را با استفاده از آن به آرامی ماساژ دهید.

4.  بلافاصله پس از استفاده  دست خود را بشوئید.

5.  اجازه دهید پوست سر شما کف را جذب کند - در مقایسه ، کف سریعتر از محلول مایع جذب می شود.

 

چه مدت پس از شروع، مینوکسیدیل شروع به کار می کند؟

در طی چند هفته اولیه استفاده ، ممکن است مشاهده کنید که مقدار زیادی مو از دست می دهید. این ریزش به دلیل تحریک موهای موجود در مرحله استراحت برای ریزش زودهنگام و جایگزینی به موهای آناژن سالم و جدید است. بنابراین ، شما باید صبور باشید.

اگرچه این روش درمانی دارای شروع اثر کند و ممکن است 3 ماه طول بکشد تا شروع اثرات آن راببینید ، شما می توانید تقریباً در طی یک سال استفاده مداوم نتایج چشمگیری را شاهد باشید.

مطالعات همچنین نشان می دهد که ماینوکسیدیل در درمان طاسی نزدیک تاج و بالای سر موثر است. با این حال ، توجه به این نکته ضروری است که شما باید روش درمانی خود مدام پیگیری نمایید، زیرا تا زمانی که از محلول موضعی استفاده می کنید ، تحریک رشد مو همچنان ادامه دارد.

پس از استفاده از ماینوکسیدیل در پوست سر کاملاً طاس احتمال رویش مجدد مو ناچیز خواهد بود زیرا نمی تواند آسیب جبران ناپذیر را برطرف کند. به همین دلیل ، توجه به این نکته مهم است که ممکن است این روش درمانی در موارد پیشرفته طاسی موثر نباشد.

 

عوارض جانبی ماینوکسیدیل چیست؟

مصرف ماینوکسیدیل بی خطر است و در بیشتر موارد ، عوارض جانبی آن کم است. در موارد نادر ، افراد ممکن است با برخی عوارض جانبی را تجربه کنند، مانند:

1.  احساس سوزش و داغی یا قرمزی در محل استفاده با شروع استفاده. این یک عارضه جانبی رایج است ، اما اگر این مسئله ادامه پیدا کرد یا بدتر شد ، سریعاً از متخصص پوست خود کمک بگیرید.

2.  برخی افراد همچنین ممکن است بعد از استفاده از ماینوکسیدیل بثورات ، خارش / تورم ، تنگی نفس و سرگیجه داشته باشند که پس از قطع آن به زودی فروکش می کند. در صورتی که از هر یک از موارد بالا رنج می برید ، بلافاصله به متخصص پوست خود اطلاع دهید.

3.  اگر از ماینوکسیدیل به اشتباه در قسمت دیگری از بدن استفاده کنید ، ممکن است رشد غیرمعمول مو مشاهده کنید. بنابراین ، بسیار مهم است که تمام اقدامات احتیاطی را که متخصص پوست توصیه می کند دنبال کنید.

4.  اگر داروی دیگری مصرف می کنید ، به پزشک خود اطلاع دهید تا میزان تداخل ماینوکسیدیل با داروهای مصرفی شما را تجزیه و تحلیل کند تا از بروز هرگونه عارضه جلوگیری شود.

5.  اگرچه نادر است ، اما اگر سردرد مداوم یا غیر قابل تحمل و سنگینی سر ، ضربان قلب نامنظم ، درد قفسه سینه ، تورم دست / پا ، افزایش ناگهانی وزن ، خستگی و غیره را تجربه کردید، بلافاصله با متخصص پوست خود مشورت کنید.

 

آیا ماینوکسیدیل برای استفاده طولانی مدت بی خطر است؟

بله ، ماینوکسیدیل برای استفاده طولانی مدت بی خطر است و بسیاری از کاربران این موضوع را به اشتراک می گذارند که حتی پس از سالها استفاده از محصول هیچ گونه عارضه جانبی را تجربه نکرده اند. با این حال ، زنان باردار باید به شدت از استفاده از آن خودداری کنند.


پی آر پی برای رویش مجدد مو

مزوتراپی برای جلوگیری از ریزش مو



ریزش موی هورمونی - علل ، درمان و پیشگیری از آن

 


 

به دلایل مختلفی ایجاد می شود ، یکی از این تغییرات یا عدم تعادل هورمونی است ، زیرا هورمون ها نقشی اساسی در عملکرد بدن در هر زمان دارند. اما تشخیص هورمونی بودن ریزش مو بسیار دشوار است ، زیرا عوامل دیگری نیز می توانند در ایجاد آن موثر باشند. بنابراین ، همیشه بهتر است برای شناسایی و درمان علت اصلی از یک متخصص پوست متخصص مشاوره بگیرید. بنابراین مهم است که شاخص های ریزش موی هورمونی را شناسایی کنید تا بفهمید کدام هورمون ها مسئول رشد / ریزش مو هستند و نکاتی برای جلوگیری از ریزش موی هورمونی.

دلایل عمده ریزش موی هورمونی چیست؟

1. عدم تعادل هورمونی - دلیل اصلی ریزش مو در زنان و مردان است. برخی از محرک ها می توانند تولید برخی از هورمون ها را که باعث ریزش مو و ریزش مو می شوند ، تسریع کنند.

2.  استرس - وقتی بدن شما تحت فشار است هورمونی به نام کورتیزول تولید می کند که باعث تولید بیشتر تستوسترون و DHT می شود و در نتیجه باعث ریزش مو می شود.

3. سطح تیروئید - نوسانات سطح تیروئید نیز می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای ریزش مو عمل کند. شناخته شده است که کمبود پاراتیروئید کافی یا تیروئید بیش از حد فعال می تواند باعث نازک شدن مو شود. بنابراین ، مهم است که سطح تیروئید به طور منظم بررسی شود.

4. بارداری و زایمان - بارداری باعث ایجاد مزاحمت در هورمون های بدن می شود و یکی از نتایج این تغییرات هورمونی نازک شدن مو و در نتیجه ریزش مو است. اما ، این یک وضعیت موقتی است و پس از تولد نود روز متوجه رشد مجدد مو خواهید شد.

5.  داروها و قرص ها - برخی از داروها که مصرف می کنید دارای عوارض جانبی مانند ریزش مو هستند زیرا باعث اختلال در سطح هورمونی بدن می شوند ، به عنوان مثال قرص های ضد بارداری. پیشنهاد می شود با پزشک خود مشورت کنید و یا دوز داروهای مصرفی خود را کاهش دهید یا جایگزینی برای آن پیدا کنید. مطالعات توصیه شده است که از قرص های جلوگیری از بارداری با سطح آندروژن پایین استفاده شود ، تا اثرات DHT هشدار داده شود.

یائسگی - در دوران یائسگی ، یک زن با کاهش شدید سطح استروژن تغییرات زیادی در بدن ایجاد می کند و از آنجا که دیگر توانایی تعادل سطح DHT را ندارد ، باعث ریزش مو نیز می شود.

 

هورمون هایی که باعث ریزش مو می شوند کدامند؟

هورمون ها پیام رسان های شیمیایی در بدن ما هستند که بخشی از سیستم غدد درون ریز هستند و سیستم های بدن ما را کنترل می کنند. به نوعی ، هورمون ها به بدن ما کمک می کنند تا حفظ شود و بنابراین هرگونه عدم تعادل در ساختار آنها منجر به تعدادی از مشکلات می شود. هورمون های خاصی وجود دارد که بر تغذیه و سلامت مو تأثیر می گذارد ، بنابراین باعث ریزش مو می شود -

تستوسترون - این یک هورمون مردانه است و تولید بیش از حد آن می تواند باعث آلوپسی آندروژنتیک در مردان و زنان شود. با تولید بیش از حد تستوسترون در بدن ، به دی هیدروتستوسترون یا DHT که از محصولات جانبی تستوسترون در بدن هستند ، واکنش زیادی نشان می دهد. با افزایش هورمون تستوسترون در بدن ، سطح DHT نیز افزایش می یابد و این باعث افزایش میزان ریزش مو می شود.

تیروکسین - غده تیروئید هورمون تیروکسین را آزاد می کند ، یک جز a که متابولیسم بدن را تنظیم می کند و انرژی آن را حفظ می کند تا از عملکرد صحیح آن پشتیبانی کند. اما ، اگر عدم تعادل در میزان تیروکسین تولید شده وجود داشته باشد ، در نتیجه منجر به شرایطی می شود که به عنوان کم کاری تیروئید (کم کاری یا کم بودن هورمون تیروئید) و پرکاری تیروئید (بیش از حد هورمون تیروئید) شناخته می شوند ، که به نوبه خود قادر به ایجاد بسیاری از بی نظمی ها از جمله افزایش وزن است. و ریزش مو

استروژن - استروژن هورمون اصلی جنسی زنانه است که به توسعه و تنظیم سیستم تولید مثل زنان و ویژگی های جنسی ثانویه کمک می کند. همچنین به سوخت و ساز بدن در استخوان و کلسترول کمک می کند ، همچنین میزان مصرف غذا ، وزن بدن ، متابولیسم گلوکز و حساسیت به انسولین را تنظیم می کند. اگرچه ، سطح بالای استروژن در بدن می تواند منجر به افزایش وزن و ریزش مو شود.

بعلاوه ، شناخته شده است که سطح استروژن در دوران بارداری یا یائسگی کاهش می یابد ، این باعث ریزش فوق العاده مو می شود ، یا حتی می تواند باعث ایجاد بیماری شناخته شده به عنوان تلوژن افلوویوم برای بسیاری از زنان شود. گاهی اوقات ، ممکن است به دلیل داروهایی که مصرف می کنید ، سطح استروژن شما نوسان داشته باشد و مهم این است که بدون ایجاد تداخل در سطح هورمونی بدن که به طور طبیعی حفظ می شود ، دوز مناسب شما را بشناسید.

انسولین - این هورمونی است که در پانکراس تولید می شود و به بدن در تنظیم سطح قند خون کمک می کند. انسولین قادر است روی چندین فرآیند بدن مانند ذخیره چربی و ریزش مو تأثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهد که افراد با مقاومت به انسولین کاندیداهای احتمالی آلوپسی آندروژنیک (AGA) یا طاسی با الگوی زنان هستند.

کورتیزول - کورتیزول وقتی بدن تحت فشار باشد ، توسط بدن تولید می شود. تبدیل پروتئین به انرژی شناخته شده است. بدن را در وضعیت "جنگ یا گریز" قرار می دهد و باعث التهاب جدی در بدن می شود. در صورت پایداری در یک دوره زمانی ، این می تواند منجر به خرابی کلی شود

آیا ریزش موی هورمونی قابل برگشت است؟

تشخیص ریزش موی هورمونی ممکن است دشوار باشد ، اما به محض تشخیص ، می توانید به دنبال روش هایی باشید که می تواند در برگشت این وضعیت کمک کند.

1-  اگر عدم تعادل در میزان استروژن و پروژسترون به دلیل داروها ، یا به دلیل بارداری یا یائسگی وجود داشته باشد ، برای عادی سازی بدن ، باید رژیم خود را تغییر دهید ، ورزش کنید ، اطمینان حاصل کنید که خوب بخوابید و داروهای مناسبی که در جهت نظم بخشیدن به این هورمون ها کار می کنند (طبق دستورالعمل).

2- اگر تولید بیش از حد تستوسترون در بدن وجود داشته باشد ، باعث افزایش سطح دی هیدروتستوسترون یا DHT می شود که به عنوان ریزش مو شناخته می شوند. DHT قادر است برای همیشه به فولیکول های مو آسیب برساند. از این رو تشخیص به موقع کلید اصلی جلوگیری از تخریب موهای این هورمون است. هرگونه بی نظمی در بدن که باعث ریزش غیرمعمول مو می شود ، باید به متخصص پوست ارائه شود تا از ابهاماتی در درمان شما جلوگیری شود.

3-  در بعضی موارد ، به دلیل مقاومت به انسولین ، بدن قادر به تنظیم سطح قند خون نیست ، بعلاوه ، مطالعات نشان می دهد که مقاومت به انسولین می تواند باعث آلوپسی آندروژنیک نیز شود. داروهای بدون نسخه وجود دارد که به تعادل سطح انسولین کمک می کند. همچنین ، برای اطمینان از عدم نوسان سطح انسولین ، حفظ رژیم غذایی سالم ، ورزش منظم و پرهیز از استرس مهم است.

4- اگر بدن استرس داشته باشد ، منجر به تولید کورتیزول می شود که در ریزش مو نیز نقش دارد. از این رو ، مراقبه و آرامش بدن مهم است. بهداشت روانی را نباید نادیده گرفت و به اندازه سلامت جسمی شما مهم است. در هر تمرینی که به شما کمک می کند ذهن و بدن خود را آرام کنید ، رها کنید.

ریزش موی هورمونی برگشت پذیر است ، اما شما باید اطمینان حاصل کنید که از نزدیک با متخصص پوست خود کار می کنید ، تا به خوبی علت اصلی آن را درک کنید و اقدامات لازم را برای تعادل سطح هورمونی خود انجام دهید. همراه با درمان های زیبایی ، پیشنهاد شده توسط پزشک.

 

روش های درمان ریزش موی هورمونی چیست؟

1.      پی آر پی مو - پلاسمای غنی از پلاکت یک روش درمانی غیرتهاجمی و درمانی برای انواع عمده ریزش مو و کم پشتی موها است. با استفاده از تزریق به ریشه مو ، پلاکت خون خود را انتقال می دهد ، زیرا پلاکت های خون توانایی بازسازی یا ترمیم سلول ها را دارند. خون استخراج شده از نواحی دیگر مانند بازو برای سانترفیوژ قرار داده می شود تا پلاکت ها از پلاسما استخراج شوند ، سپس این پلاکت های فعال شده دوباره به نواحی نازک یا کم پوست سر تزریق می شوند. PRP یک روش محبوب برای تقویت رشد مجدد و بازیابی مو است. علاوه بر این ، PRP اغلب با سایر درمان های موضعی یا داروهای خوراکی از جمله مکمل های غذایی ترکیب می شود تا بهترین نتیجه را به دست آورد.

2.      ماینوکسیدیل - مینوکسیدیل یک داروی موضعی مورد تایید USFDA است که برای درمان ریزش مو در بازار موجود است. فولیکول های مو را نرمال می کند و شناخته شده است که گردش خون در پوست سر را افزایش می دهد ، بنابراین در این روند به طور موثر آلوپسی آندروژنتیک را درمان می کند. اگرچه ، ممکن است در مراحل اولیه استفاده متوجه ریزش مو شوید ، اما شناخته شده است که ماینوکسیدیل تنها پس از چهار تا شش ماه اول استفاده مداوم از این ماده شیمیایی ، نتایج قابل مشاهده ای را نشان می دهد.

3.      درمان جایگزینی هورمون - در دوران یائسگی ، زنان احساس هورمون می کنند. درمان جایگزینی هورمون (HRT) برای بهبود موثر علائم یائسگی با جایگزینی و متعادل سازی هورمون هایی که در سطوح پایین تر بدن هستند ، استفاده می شود. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد - قرص ها ، روش های درمانی ، وصله ها ، کرم های موضعی و غیره. براساس شرایط شما ، این استروژن یا هورمون استروژن و پروژستین است که به عنوان نوعی درمان ترکیبی برای شما تجویز می شود. HRT با مجموعه ای از عوارض جانبی مانند نفخ ، سردرد ، لخته شدن خون و حتی سکته مغزی همراه است و بنابراین توصیه می شود با یک متخصص مشورت کنید ، جوانب مثبت و منفی را بسنجید و سپس درباره استفاده از این روش درمانی تصمیم بگیرید.

چگونه جلوی ریزش موی هورمونی را بگیریم؟ (نکات مربوط به سبک زندگی)

آیا دیدن تکه های مو در کف حمام کار ترسناکی نیست؟ بنابراین ، توصیه می شود عادت های سالم زیر را پرورش دهید و آنها را در برنامه روزانه خود بگنجانید:

آزمایش کنید - ریزش مو می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله سطح آهن ، تیروئید ، کم خونی در سطح تستوسترون رخ دهد ، بنابراین مهم است که با یک متخصص پوست مشورت کنید تا علت اصلی آن را بشناسید و یک راه حل مناسب برای آن پیدا کنید.

غذای سالم بخورید - بدن شما بازتاب آنچه می خورید است ، از این رو حفظ عادات غذایی سالم مهم است. اگر فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید ، به کاهش سطح استروژن کمک می کند ، در حالی که تمرکز روی پروتئین ها و کربوهیدرات ها مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد و به شما در محافظت از ریزش مو کمک می کند.

مولتی ویتامین - کمبود مواد مغذی منجر به ریزش مو می شود. بنابراین ، توصیه می شود از مکمل های مولتی ویتامین سه بار در هفته (یا طبق تجویز شده) استفاده کنید. ویتامین A با کمک به سنتز چربی در فولیکول های مو رشد مو را تشویق می کند ، در حالی که ویتامین E شناخته شده است که از مو در برابر آسیب محافظت می کند. ویتامین C و روی در بهبود آسیب های سلولی نقش دارند و در این روند موهای شما را سالم تر می کنند.

استرس خود را رفع کنید - استرس دلیل اصلی بروز چندین مشکل است و ریزش مو یکی از آنهاست. وقتی استرس دارید ، بدن شما کورتیزول تولید می کند و استرس طولانی مدت مستقیماً با تولید طولانی مدت کورتیزول متناسب است. بنابراین ، در حالی که بدن شما درگیر تولید کورتیزول است ، از هورمون های مورد نیاز برای رشد مو غافل می شود و همچنین باعث کاهش بازسازی سلول می شود ، از این رو موهای شما را تحت تأثیر قرار می دهد. برای استراحت و آرامش هر روز مراقبه کنید. همچنین می توانید هر نوع تمرین را انتخاب کنید تا اطمینان حاصل کنید که بدن تحت تأثیر استرس قرار ندارد.

هشت ساعت خواب - میزان خواب شما بر میزان استراحت بدن شما تأثیر می گذارد. با کمبود خواب ، بدن دچار استرس شده و تمایل به تولید کورتیزول دارد که به عنوان مهار رشد مو شناخته می شود.

پرسش و پاسخ

کدام هورمون رشد مو را افزایش می دهد؟

آندروژن ها که حاوی مقدار معقولی تستوسترون هستند ، مسئول تحریک رشد مو در صورت ، بدن و سر هستند. زنان نیز غدد فوق کلیوی دارند ، اما آندروژن تولید شده مقدار بسیار کمی است. درک این نکته مهم است که هورمون های زنانه و مردانه پروانه مسئول رشد مو هستند.

آیا تزریق هورمون های رشد بی خطر است؟

اگرچه مواردی گزارش نشده است که مصرف تزریق هورمون رشد اثر فاجعه باری داشته باشد. اما ، این تزریقات با عوارض جانبی کمی مانند همراه است -

دردهای عضلانی

نان مفصلی

تورم دست و پا

سردرد

مشورت با یک متخصص پوست در مورد تجربه هر یک از این علائم فوق و تغییر مقدار مصرف (در صورت لزوم) بسیار مهم است.

آیا چاقی ناشی از عدم تعادل هورمون ها می تواند منجر به ریزش مو شود؟

بله ، مقاومت به انسولین یک بیماری شایع است که قادر است بدن شما را به هم بریزد و باعث عدم تعادل هورمونی شود. به دلیل این شرایط ، افراد به خصوص در اطراف شکم خود اضافه وزن ، خستگی و ریزش موی نامطلوبی دارند. علاوه بر این ، افزایش شیفت هورمونی منجر به افزایش التهاب و ریزش بیشتر مو می شود.

عدم تعادل هورمونی می تواند عواقب مهمی مانند ریزش مو داشته باشد. اما با تشخیص به موقع می توان این موارد را به طور موثری درمان کرد. بنابراین ، جدا از پیروی از یک رژیم غذایی سالم و الگوی خواب ، مهم است که برای تأیید علت ریزش مو در مراحل اولیه و پیروی از نظر شرعی مراحل تجویز شده برای درمان این بیماری ، با پزشک متخصص پوست خود نیز همکاری نزدیک داشته باشید.

پی آر پی برای رویش مجدد مو

مزوتراپی برای جلوگیری از ریزش مو



طاسی الگوی مردانه - علل ، علائم و روش های درمانی

 

 

 

 

طاسی الگوی مردانه یک نوع ارثی ریزش مو است. طبق تحقیقات ، 58 درصد از مردان در گروه سنی 30-50 سال طاسی با الگوی مردانه را تجربه کرده اند.


طاسی الگوی مردانه چیست؟

طاسی الگوی مردانه ، همچنین به عنوان آلوپسی آندروژنتیک شناخته می شود ، یک بیماری تدریجی رقیق شدن مو است که در نهایت منجر به از دست دادن تمام موهای سر می شود. مردان مبتلا به MPB شروع به ریزش مو از شقیقه خود می کنند و خط موی آنها به تدریج کاهش می یابد. با گذشت زمان ، موهای پشت سر یا تاج نیز شروع به نازک شدن می کند.

مواردی که باید در مورد طاسی الگوی مردانه بدانید

بیش از 55٪ مردان مبتلا هستند.

با عقب کشیدن خط موی جلویی که فرم "M" و لکه های طاس روی تاج سر را شروع می کند.

سابقه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی توسط یک متخصص پوست واجد شرایط لازم است.

این یک بیماری مزمن است که در صورت تشخیص در مراحل اولیه به راحتی می توان با آن کنار آمد.

گروه سنی 30 تا 50 سال عمدتا تحت تأثیر قرار می گیرد.


چه عواملی باعث طاسی الگوی مردانه می شود؟

طاسی الگوی مردانه یک بیماری ژنتیکی است و مردان می توانند این ژن های معیوب را از یک یا هر دو والدین به ارث ببرند. هر رشته موی سر شما چرخه رشد را طی می کند. با این شرایط ریزش مو ، تجمع بیش از حد DHT در پوست سر بر چرخه رشد مو تأثیر می گذارد. با از بین رفتن چرخه رشد ، فولیکول های مو کوچک می شوند و رشته های کوتاه و نازک تری از مو تولید می شود. با گذشت زمان ، چرخه رشد مو کاملاً متوقف می شود و هیچ موی جدیدی به جای آن رشد نمی کند.

اگرچه مردان معمولاً پس از رسیدن به سن 30 سالگی شروع به از دست دادن مو می کنند ، اما ممکن است در طول سالهای نوجوانی تحت تأثیر آلوپسی آندروژنتیک قرار بگیرند. هرچه زودتر شروع شود ، در صورت عدم درمان ، ضرر آن بیشتر خواهد بود.



علائم طاسی الگوی مردانه

علائم طاسی الگوی مردانه به شرح زیر است :

ریزش بیش از حد مو

موها با گذشت زمان نازک می شوند و در نهایت شبیه "هلو فازی" می شوند.

کاهش تراکم مو

تشکیل تکه های طاس در بالای سر

ریزش مو در معبد

ریزش مو در ناحیه تاج

دور شدن خط مو

اینها می توانند به طاسی جزئی و حتی کامل منجر شوند.


مراحل طاسی الگوی مردانه کدامند؟

مقیاس نوروود همیلتون استانداردی است که برای شناسایی مراحل مختلف آلوپسی آندروژنتیک در سراسر جهان دنبال می شود. مراحل طاسی الگوی مردانه به شرح زیر است -

مرحله 1 - حداقل یا عدم رکود خط مو.

مرحله 2 - نواحی مثلثی ریزش مو از معابد دو طرف شروع می شود.

مرحله 2A - ریزش موقت خیلی برجسته نیست اما با نازک شدن مو روی تاج همراه است.

مرحله 3 - موهای گیجگاهی بیشتر عقب می مانند و موهای کمر یا بدون مو در معابد باقی می مانند.

مرحله 3A - این یک نوع علاوه بر شقیقه ها با رکود عمیق خط موی جلویی است.

مرحله 3A - ریزش مو در درجه اول از رأس با نازک شدن محدود طرفین خط مو است.

مرحله 4– موهای روی تاج نازک شده و با افزایش اندازه وصله طاس بالای سر ، نواری پل مانند ایجاد می کند. این باند به حاشیه ای کاملاً مو در کناره های پوست سر متصل می شود.

مرحله 4A - با از بین رفتن باند اتصال ، موهای ناحیه پیشانی پراکنده (نازک تر) می شوند.

مرحله 5 - وصله طاس در قسمت بالاتر بیشتر افزایش می یابد و تقریبا به اندازه یک سیب است. نوار پل مانند نازک تر می شود ، در حالی که موهای پیشانی به صورت یک تکه جدا شده به شکل مثلث وجود دارد.

مرحله 5A - نوار پل مانند با پشت سر گذاشتن موهای بسیار ناچیز و دارای یک خط مو در حال از بین رفتن ، تقریباً مانند مرحله 4A از بین می رود.

مرحله 6 - نواحی پیشانی و گیجگاهی با وصله بالای سر به هم می پیوندند و یک ناحیه با رشد مو کاملاً ناچیز را تشکیل می دهند. در این مرحله ، باند اتصال مو تقریباً به طور کامل از بین می رود.

مرحله 7 - شدیدترین مرحله ریزش مو است که فقط یک باند باریک از مو به شکل نعل اسب در کناره ها و پشت پوست سر باقی می ماند ، بدون اینکه مویی در جلو و بالای سر وجود داشته باشد.


ریزش موی الگوی مردانه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص ریزش مو با الگوی مردانه ، یک متخصص پوست آزمایشات مختلفی مانند معاینه پوست سر ، آزمایش خون (اختیاری) را انجام می دهد و از شما در مورد سابقه پوست سر ، سابقه خانوادگی ریزش موی مشابه و غیره سال می کند.


چگونه طاسی با الگوی مردانه را درمان کنیم؟

چند روش درمانی و دارویی برای درمان وضعیت طاسی الگوی مرد وجود دارد. با این حال ، هیچ درمان دائمی برای آن وجود ندارد. این روش ها در کاهش سرعت رشد ریزش مو مثر هستند و برخی نیز در ترمیم نسبی موهای از دست رفته مثر هستند.

درمان PRP مو - مطالعه ای که اخیراً در ژورنال جراحی جلدی و زیبایی منتشر شده است ، به طور مثبت تأیید می کند که درمان موی PRP برای برگشت طاسی الگوی مردانه مثر است. این ماده از فاکتورهای رشدی که به طور طبیعی توسط پلاکت های خون تولید می شود برای بهبود رشد مو از سلول های بنیادی در غده های مو استفاده می کند که جریان خون را نیز افزایش می دهد. این پلاکت ها با استخراج خون از بیمار و جدا کردن پلاسمای غنی از پلاکت به دست می آیند. از تزریق سوزن خوب برای معرفی این پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به مناطق آسیب دیده پوست سر استفاده می شود. مراحل طاسی الگوی مردانه 3 تا 5A را می توان با این درمان همراه با مداخله پزشکی معکوس کرد و یک درمان مقرون به صرفه است.

پی آر پی مو درمانی همراه با دارو برای به تأخیر انداختن طاسی مردانه مفید است. -



ماینوکسیدیل - این یک داروی موضعی تأیید شده توسط FDA ایالات متحده برای درمان طاسی مردانه است. مکانیسم عملکرد دقیق آن ناشناخته است ، اما نشان داده شده است که با موفقیت رشد مو و همچنین خون رسانی به پیازهای مو را بهبود می بخشد. این دارو بهترین نتیجه را در صورت استفاده در مراحل اولیه نشان می دهد و ادامه استفاده از آن اجباری است. به طور کلی ، متخصصان پوست ، 5 تا 10 درصد غلظت دارو را برای استفاده موضعی توصیه می کنند. قطع این روش درمانی در طی چند ماه حالت مو را برمی گرداند.

فیناستراید - این یکی دیگر از داروهای مورد تایید FDA است ، اما برخلاف ماینوکسیدیل ، فیناستراید باید به صورت خوراکی مصرف شود. به کند شدن روند آلوپسی آندروژنتیک کمک کرده و باعث رشد موهای جدید می شود. فیناستراید با نتایج مثبت در بین 50-60 patients بیمارانی که بهبود در تعداد موها را نشان می دهد ، به یک روش درمانی بسیار محبوب برای طاسی با الگوی مردانه تبدیل شده است. مانند ماینوکسیدیل ، برای حفظ نتایج باید به مصرف این دارو ادامه دهید.

جایگزینی / کاشت مو - این روش درمانی معمولاً آخرین اقدام است. این یک روش درمانی تهاجمی است که شامل پیوند فولیکول های مو از مناطق رشد مو فعال به ناحیه ای است که رشد مو در آن کاهش یافته یا متوقف شده است. از آنجا که این یک روش جراحی است ، کاشت مو خطر عفونت را به همراه دارد و ممکن است گران باشد. یک متخصص پوست ماهر که این عمل را با پروتکل های دقیق و تحت شرایط بهداشتی انجام می دهد ، می تواند احتمال بروز هرگونه عفونت را از بین ببرد. مینوکسیدیل برای حفظ نتایج نیاز به استفاده مداوم دارد.

نتایج قبل و بعد چیست؟

متأسفانه ، درمان طاسی با الگوی مردانه دائمی وجود ندارد. گزینه های درمانی که برای این اختلال مو در دسترس هستند فقط در طی مراحل خاصی کار می کنند. مطالعات نشان می دهد که با پیشرفت آلوپسی آندروژنتیک ، احتمال رشد مجدد مو کاهش می یابد. بنابراین ، تشخیص و مدیریت به موقع می تواند از پیشرفت بیش از حد مشکل جلوگیری کرده و موهای شما را در شرایط عالی نگه دارد.

آیا هنوز فکر می کنید که چگونه طاسی مردانه را درمان کنید؟ بیایید به شما کمک کنیم! امروز به بهشت کلینیک مراجعه کنید.